Vaccinaties zijn erg belangrijk voor alle huisdieren. Door het preventief vaccineren van uw huisdier wordt zijn of haar lichaam voorbereid op mogelijke infecties. Zo kan het immuunsysteem direct reageren bij een infectie en vermijdt u vervelende verrassingen.

Hondenvaccinaties

Tegen de volgende ziektes moet uw hond sowieso worden gevaccineerd:
– Hondenziekte (ziekte van Carré, Distemper)
– Leverziekte (Hepatitis Contagiosum Canis, HCC)
– Parvovirose (Parvo)

Ook wordt er geadviseerd uw hond ieder jaar tegen de ziekte van Weil (leptospirose) in te enten. Deze ziekte is overdraagbaar op mensen.

Kattenvaccinaties

Voor katten zijn er weer andere ziektes om voor te vaccineren dan voor honden. De basisvaccinaties voor katten zijn tegen kattenziekte en twee soorten niesziektes. Ook als u een binnenkat heeft wordt geadviseerd om toch deze vaccinaties te geven. Met name het virus dat de kattenziekte veroorzaakt is zeer besmettelijk en kan lang overleven. Het is dus ook mogelijk dat u dit virus zelf ongemerkt ergens mee vandaan neemt.

Konijnenvaccinaties

Ieder konijn, zowel een binnen- als buitenkonijn, loopt risico om besmet te worden met VHS of Myxomatose. Beide ziektes worden overgebracht door bloedzuigende insecten zoals vlooien en muggen, of door contact tussen konijnen onderling. Met het vaccin Nobivac Myxo-RHD worden konijnen 12 maanden  beschermd tegen zowel Myxomatose als VHS. Dit vaccin moet dus ieder jaar herhaald worden.

Er is recent bij zowel tamme als wilde konijnen een nieuwe variant van het RHD virus (ook wel VHD) aangetoond in Nederland: het RHD-2 virus. Dit virus is zeer besmettelijk en binnen een aantal dagen na besmetting dodelijk. Gelukkig is er is een vaccin beschikbaar om deze nare ziekte te voorkomen! Dit vaccin heet Cunipravac Variant en is specifiek werkzaam tegen RHD-2. Bij Nanda Dierenkliniek kunnen wij uw konijn dit vaccin geven. Het vaccin moet na 6 weken opnieuw gegeven worden (de booster) en biedt een halfjaar bescherming.

Een prijsopgave voor de vaccinaties vindt u op onze Tarieven pagina.

Kom langs of maak een afspraak Nanda Dierenkliniek

Volg Nanda Dierenkliniek op Facebook

Nieuwsbrief

Wilt u als eerste de laatste nieuwtjes, acties en aanbiedingen per mail ontvangen? Meld u dan nu aan!